Beklentisi Yüksek Tülin

Beklentisi Yüksek Tülin

Tülin ve Yasemin yeni tanışmışlardı aslında. Tülin, Yasemin’in bir arkadaşının, arkadaşıydı. Arkadaşı Yasemin’in seminerlerine katılmış, bundan da Tülin’e bahsetmişti. Hatta onları tanıştırmaktaki niyeti, Tülin’in de bir an önce seminerlere başlamasıydı. Tanıştıklarından beri ara ara telefonda konuşmuşlar, birkaç kez kahve buluşmaları yapmışlardı. Bu da o buluşmalardan biriydi. Ama bu sefer biraz daha farklıydı. Çünkü Tülin bir hafta önce kötü bir iş görüşmesi deneyimi yaşamıştı. Hala onun kızgınlığını, üzüntüsünü atamamıştı. Hem çok üzgündü hem de “Neden bunlar başıma geliyor!” diye çok kızgındı. Ama aslında neye kızacağını da bilmiyordu. 

Yasemin’le sohbet ederlerken konu bir şekilde beklenti yönetiminin mutlulukla alakası olduğuna gelmiş, Tülin ise burayı anlamakta zorlanmıştı. Üst üste Yasemin’e sorular yöneltiyor, Yasemin de onun duygu durumunun farkında, zihninin rahatlaması için sorularını cevaplıyordu.

-     İnsan nasıl beklentisini sıfır yapabilir ki?

-     Neden beklentiyi sıfır yapmak istiyorsun?

-     Siz söylediniz, “beklentinin mutlulukla alakası var. Beklentiyi düşürürsen mutlu olursun’’ dediniz.

-     Dedim, dedim ama beklentiyi sıfıra indirmek gerekiyor demedim ki. Beklentini düşürmen gerekiyor. Tabii eğer beklentilerin dengede değilse.

-     Nasıl olacakmış ki o?

-     Nereden, neyi, ne kadar beklemen gerektiğini öğrendiğinde yani beklenti kaliteni oluşturduğunda…

Tülin bir süre sessiz kaldı. Kendisi sessiz kaldı ama mimikleri konuşmaya devam ediyordu. Bakışlarından, kaşlarının çatılmasından canını sıkan bir şey olduğu belliydi. Ama bir süre sonra o mimikler rahatlamaya dönüşecekti. İnsan ne zaman bir şeyin gerçeğini öğrense suratının geldiği hal gibi. Rahatlamış, halinden memnun ve huzurlu…

-     Hayırdır ne düşünüyorsun?

-     Bir haftadır üzüldüğüm şeyi.

-     İş görüşmesini mi?

-     Evet şu berbat geçen, hiç unutamayacağım iş görüşmesini.

-     Eee, bir haftadır düşünüp üzülmen yetmedi mi? Neyini düşünüyorsun?

-   Artık daha önce düşünmediğim şekilde düşünüyorum. Çünkü ne hata yaptığımı buldum. Ben bu görüşmeye çok iyi hazırlanmıştım. Referanslarım yüksekti. İçeride çalışan arkadaşlarım vardı. Onlardan işi dinledim, pozisyonu öğrendim. Tam benlikti, çok rahat yapabilirdim. E istediğim de bir firmaydı. Görüşmeyi rahatça geçer, birkaç aya işe başlarım zannetmiştim. Hatta dedim ki: “En fazla ne olabilir ki?”

-     Ve en olmayacak şey oldu değil mi?

-   Aynen öyle. En olmayacak şey oldu. Ve ben yüksek bir beklentiyle girdiğim için ummadığım bir şeyle karşılaştım; işe alınmadım. Hatta dönüş yapma zahmetinde bile bulunmadılar. Peşi sıra da üzüntüler, kızgınlıklar, hayal kırıklıkları…

-    İşte biz buna beklenti yönetiminin mutluluk ile olan doğrudan ilişkisi diyoruz.

-   Çok iyi anladım arkadaşım, çok iyi anladım. Ama maalesef acı bir tecrübeyle anladım.

-    Tülin’ciğim hemen enseyi karatma! Kötü bir tecrübeyle de olsa öğrendin ki insan beklentisini düşürdüğünde mutlu olabilecek.  Sen yine de kazançlısın aslında. Şimdi mesele bu öğrendiğini hayatında uygulayabilmekte.

İnsanlar yaratılış gereği hayal kurmaya meyillidir. Hatta birçoğu hayal kurmayı pek sever. Ama bu hayal kurmalar beklentiyi yükseklere çıkarınca ve sonunda beklediği de olmayınca; hayal kırıklığı…

“Ben hiç böyle beklemiyordum, böyle hayal etmemiştim, ummadığım şey oldu…” gibi cümleler söylenir durur. Sonra da o beklemediği sonucu hayatının gündemine oturtur, üzülür de üzülür.

Beklenti yönetimi, insanın mutluluğunu dolayısıyla da hayat kalitesini yükseltir.  Doğru yerde doğru miktarda, doğru kişiden beklenti mutluluğu getirir. Bu yüzden mutluluğun beklentiyle direkt bir ilişkisi vardır. Tülin’in yaşadığı farkındalığı bu konuda ihtiyacı olan herkesin yaşaması dileğiyle…




💧 

Deneyimsel Tasarım Öğretisi ve Karar temalı blog

Deneyimsel Tasarım Öğretisi, insanın amacını amaç edinmiştir. 
Hayatta mutlu ve başarılı olmak...

" İnsanoğlunun, yeryüzünde var olduğundan beri, en büyük dostu ve düşmanı hiç değişmedi. Aynadaki kişi..."  Yahya Hamurcu

Sakınmada Ustalık
Designer (Strateji Tasarımcılığı)

💧

Yorumlar